From 1ae0306a3cf2ea27f60b2d205789994d260c2cce Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Christian Grothoff Date: Sun, 11 Oct 2020 13:29:45 +0200 Subject: add i18n FSFS --- talermerchantdemos/blog/articles/fa/selling.html | 263 +++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 263 insertions(+) create mode 100644 talermerchantdemos/blog/articles/fa/selling.html (limited to 'talermerchantdemos/blog/articles/fa/selling.html') diff --git a/talermerchantdemos/blog/articles/fa/selling.html b/talermerchantdemos/blog/articles/fa/selling.html new file mode 100644 index 0000000..0771e2e --- /dev/null +++ b/talermerchantdemos/blog/articles/fa/selling.html @@ -0,0 +1,263 @@ + + + + + + +فروش نرم‌افزار آزاد - پروژه گنو - بنیاد نرم‌افزارهای آزاد + + + + +

فروش نرم‌افزار آزاد

+ +

برخی دیدگاه‌ها در مورد +استثناهای فروش در مجوزهای نرم‌افزار آزاد مانند گنو جی‌پی‌ال نیز موجود +هستند.

+ +

+بسیاری از مردم بر این باورند که روح پروژه گنو بر عدم دریافت یا دریافت اندک +پول (در حد جبران هزینه‌های تولید) برای توزیع کپی‌هایی از نرم‌افزار استوار +است. این یک سوء تفاهم است.

+ +

+در واقع ما کاربرانی که نرم‌افزار‌های آزاد + را توزیع دوباره می‌کنند تشویق می‌کنیم که هر قیمتی که می‌توانند و یا +می‌خواهند تعیین کنند. اگر این موضوع باعث تعجب شماست، لطفا ادامه مطلب را +بخوانید.

+ +

+واژه‌‌ی free دارای دو مفهوم عمومی است که یکی به آزادی اشاره دارد و دیگری به +قیمت. وقتی ما از نرم‌افزار‌های آزاد صحبت می‌کنیم، منظور ما آزادی است نه قیمت +(به سخنرانی آزاد فکر کنید نه آبجوی مجانی). بطور ویژه، بدین معنی که کاربر +برای اجرای برنامه، تغییر دادن آن و توزیع دوباره برنامه (با اعمال تغییرات یا +بدون آن) آزاد است.

+ +

+برنامه‌های آزاد گاهی به طور رایگان و گاهی با قیمتی قابل توجه توزیع +می‌‌شوند. غالبا یک برنامه به هر دو شکل مذکور از مکان‌های مختلف در دسترس +است. برنامه با وجود قیمتی که برای آن تعیین شده همچنان آزاد است، زیرا کاربران +در استفاده از آن آزادی دارند.

+ +

+نرم‌افزار‌های غیر +آزاد معمولا با قیمت بالا به فروش می‌رسند، اما گاهی ممکن است یک فروشگاه +به شما یک کپی رایگان بدهد، این کار باعث آزاد تلقی شدن آن برنامه نمی‌شود. با +قیمت یا بی قیمت، این برنامه غیر آزاد است برای اینکه کاربران در استفاده از آن +آزادی ندارند.

+ +

+تا وقتی که نرم‌افزار آزاد در ارتباط با ماهیت قیمت نیست بهای پایین نمی‌تواند +باعث بوجود آمدن نرم‌افزار آزاد یا حتی چیزی نزدیک به آن شود. بنابراین اگر شما +کپی‌هایی را دوباره توزیع می‌کنید می‌توانید قیمت قابل توجهی برای آن تعیین +کرده و مقداری درآمدزایی کنید. توزیع دوباره نرم‌افزار‌های آزاد یک +فعالیت خوب و قانونی است؛ اگر این کار را انجام می‌دهید می‌توانید به خوبی از +آن سود ببرید.

+ +

+نرم‌افزار‌ آزاد یک پروژه جمعی است و هر کس به آن وابسته است باید در جستجوی +راهی برای همکاری در جهت پیشبرد جامعه باشد. به عنوان یک توزیع‌کننده یک راه +برای کمک در این راستا سپردن بخشی از سود به پروژه‌های توسعه نرم‌افزار و یا +بنیاد‌های نرم‌افزارهای آزاد است. از این راه شما +می‌توانید به پشرفت دنیای نرم‌افزار آزاد کمک کنید.

+ +

+توزیع نرم‌افزار‌ آزاد فرصتی جهت جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه +نرم‌افزارهای آزاد است. این فرصت را از دست ندهید.

+ +

+در واقع برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند داشتن مبالغ بیشتری هستید. اگر قیمت +خیلی کمی در نظر بگیرید، شما چیزی برای پشتیبانی از توسعه نرم‌افزار‌های آزاد +نخواهید داشت.

+ + +

آیا قیمت بالای توزیع‌ها به بعضی از کاربران صدمه وارد خواهد کرد؟

+ +

+گاهی مردم چنین فکر می‌کنند که قیمت بالای توزیع‌ها ممکن است نرم‌افزار آزاد را +از دسترس کاربرانی که پول کافی ندارند دور کند. در رابطه با نرم‌افزار‌های انحصاری + قیمت بالا دقیقا باعث همین نتیجه می‌شود ولی برای نرم‌افزار‌های آزاد +وضعیت متفاوت است.

+ +

+تفاوت در این است که نرم‌افزار‌های آزاد به طور طبیعی در همه جا منتشر می‌شوند +و راه‌های زیادی برای رسیدن به آنها وجود دارد.

+ +

+محتکران حوزه نرم‌افزار، تمام اعمال شیطانی خود را به کار می‌برند تا مانع شما +برای اجرای یک برنامه انحصاری، بدون پرداخت قیمت استاندارد، شوند. اگر این قیمت +بالا باشد، باعث می‌شود استفاده از برنامه برای برخی از کاربران سخت شود.

+ +

+در رابطه با نرم‌افزار‌های آزاد، کاربران مجبور به پرداخت بهای توزیع +برای استفاده از آن نیستند. آنها می‌توانند کپی برنامه را از یک دوست دریافت +کنند یا از دوستی که دسترسی به شبکه دارد کمک بگیرند. یا چندین کاربر می‌توانند +به هم ملحق شوند و بهای یک ‌CD را بین خودشان تقسیم کنند و هر کدام به نوبت +نرم‌افزار را نصب نمایند. وقتی نرم‌افزار آزاد باشد، قیمت بالای یک CD مانع +بزرگی نخواهد بود.

+ + +

آیا قیمت بالای یک توزیع باعث دلسردی در استفاده از نرم فزار آزاد خواهد شد؟

+ +

+نگرانی دیگر مربوط به جلب محبوبیت نرم‌افزار آزاد در جامعه است. مردم فکر +می‌کنند که قیمت بالای توزیع می‌تواند باعث کاهش تعداد کاربران شود، یا اینکه +قیمت پایین می‌تواند باعث تشویق کاربران گردد.

+ +

+این موضوع برای نرم‌افزار‌های انحصاری صدق می‌کند ولی برای نرم‌افزار‌های آزاد +وضعیت متفاوت است. با وجود راه‌های بسیار برای تهیه کپی‌ها، قیمت توزیع‌ها +تاثیر کمی بروی محبوبیت نرم‌افزار خواهد داشت.

+ +

+در بلند مدت اینکه چه تعداد از مردم از نرم‌افزار آزاد استفاده کنند، بستگی به +این خواهد داشت که نرم‌افزارهای آزاد چه کار‌هایی می‌توانند انجام +دهند و یا چقدر برای استفاده ساده هستند. بسیاری از کاربران، آزادی را +اولویت خود قرار نمی‌دهند؛ اگر نرم‌افزار آزاد پاسخگوی تمام نیاز‌هایشان نباشد +ممکن است آنها به استفاده از نرم‌افزار‌های انحصاری ادامه دهند. اگر بخواهیم در +بلندمدت تعداد کاربران را افزایش دهیم باید قبل از هر جیز نرم‌افزارهای +آزاد بیشتری را توسعه دهیم.

+ +

+یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این مهم این است که نرم‌افزار‌های آزاد مورد +نیاز و یا راهنماهای آزاد را خودتان +بنویسید. اما اگر توزیع را به جای نوشتن برنامه‌ها انتخاب کنید بهترین راه برای +کمک کردن این است که سرمایه‌گذاری کنید تا دیگران برنامه‌ها را بنویسند.

+ + +

عبارت فروش نرم‌افزار آزاد نیز می‌تواند گیج‌کننده باشد

+ +

+به بیان واضح‌تر، فروش یعنی داد و ستد کالا در ازای پول. فروش یک کپی از یک +برنامه آزاد قانونی است، و ما آنرا تشویق می‌کنیم.

+ +

+هرچند وقتی مردم به فروش نرم‌افزار +می‌اندیشند معمولا انحصاری کردن نرم‌افزار‌ها به جای عرضه آزاد آنها در ذهنشان +نقش می‌بندد یعنی کاری که بیشتر شرکت‌ها انجام می‌دهند.

+ +

+پس تا وقتی که مانند مطالب این مقاله، تفاوت را به دقت مشخص نکرده‌اید، ما +پیشنهاد می‌کنیم از عبارت فروش نرم‌افزار اجتناب کنید و عبارت دیگری به جای آن +انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید بگویید "توزیع نرم‌افزار آزاد در ازای یک +مبلغ"- که این عبارت ابهامی ندارد.

+ + +

قیمت‌های پایین یا بالا و گنو جی‌پی‌ال

+ +

+به استثنای یک وضعیت خاص، مجوز عمومی همگانی گنو + (GNU GPL) پیش نیازی برای تعیین قیمت یک کپی از نرم‌افزار آزاد +ندارد. توزیع شما می‌تواند رایگان، یک پنی، یک دلار یا میلیون‌ها دلار قیمت +تعیین کنید. ابن به شما و بازار فروش بستگی دارد بنابراین اگر کسی حاضر به +پرداخت میلیون‌ها دلار برای یک کپی نشد به ما شکایت نکنید.

+ +

+تنها استثنا هنگامی است که کد منبع متناظر با نسخه باینری در دسترس قرار +نمی‌گیرد. آنهایی که این کار را انجام می‌دهند از طرف گنو جی‌پی‌ال پس از +درخواست کاربر ملزم به ارائه‌ کد منبع بدون وجود محدودیت برای قیمت آن +هستند. آنها می‌توانند قیمتی تعیین کنند که خیلی بیشتر از حد توان باشد (مثلا +میلیون‌ها دلار) و بدین گونه به انتشار کد منبع تظاهر کنند در حالیکه در واقع +آن را پنهان کرده‌اند. بنابراین در این مورد ما مجبور به تعیین محدودیت قیمت برای تأمین آزادی +کاربران هستیم. در وضعیت‌های معمول، چنین توجیهی برای محدود کردن قیمت‌ها وجود +ندارد، بنابراین آنها را محدود نمی‌کنیم.

+ +

+گاهی اوقات شرکت‌هایی که فعالیت‌هایشان خلاف بند‌های گنو جی‌پی‌ال است، خواهان +مجوزی از طرف ما برای انجام کارهایشان هستند و در عوض وعده می‌دهند که مبلغی در +ازای نرم‌افزار‌های گنو دریافت نخواهند کرد یا چیز‌هایی مانند این. اما آنها +راه به جایی نخواهند برد. نرم‌افزار آزاد درباره آزادی است و تأکید بر جی‌پی‌ال +دفاع از آزادی. وقتی ما از آزادی کاربران دفاع می‌کنیم، خودمان را درگیر مسائل +متفرقه‌ای مانند قیمت تعیین شده برای یک توزیع نخواهیم کرد. مساله آزادی است، +تمام مساله و تنها مساله.

+ +
+ + +
+ + + + + + + + -- cgit v1.2.3