From 1ae0306a3cf2ea27f60b2d205789994d260c2cce Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Christian Grothoff Date: Sun, 11 Oct 2020 13:29:45 +0200 Subject: add i18n FSFS --- .../blog/articles/fa/government-free-software.html | 288 +++++++++++++++++++++ 1 file changed, 288 insertions(+) create mode 100644 talermerchantdemos/blog/articles/fa/government-free-software.html (limited to 'talermerchantdemos/blog/articles/fa/government-free-software.html') diff --git a/talermerchantdemos/blog/articles/fa/government-free-software.html b/talermerchantdemos/blog/articles/fa/government-free-software.html new file mode 100644 index 0000000..bc3aabc --- /dev/null +++ b/talermerchantdemos/blog/articles/fa/government-free-software.html @@ -0,0 +1,288 @@ + + + + + + +راه‌هایی که با آن دولت‌ها می‌توانند نرم‌افزارهای آزاد را ترویج کنند - پروژه +گنو - بنیاد نرم‌افزارهای آزاد + + + +

راه‌هایی که با آن دولت‌ها می‌توانند نرم‌افزارهای آزاد را ترویج کنند

+

و چرا این کار وظیفهٔ آن‌هاست

+ +

نوشتهٔ ریچارد +استالمن

+ +

این مقاله سیاست‌هایی را برای یک تلاش نیرومند و پایدار در جهت ترویج +نرم‌افزارهای آزاد در دولت، و نیز هدایت بقیه کشور به سمت نرم‌افزارهای آزاد +پیشنهاد می‌کند.

+ +

رسالت یک دولت این است که جامعه را برای آزادی و رفاه و سعادت مردمانش +سازمان‌دهی کند. یکی از جنبه‌های این رسالت در زمینهٔ رایانش، تشویق کاربران به +استفاده از نرم‌افزارهای آزاد است: نرم‌افزارهایی که به آزادی کاربران احترام +می‌گذارند. یک نرم‌افزار انحصاری (غیر آزاد) آزادی کسانی را که به کارش +می‌برند پایمال می‌کند؛ این یک مشکل اجتماعی است که دولت باید آن را ریشه‌کن +کند.

+ +

دولت باید به خاطر حفظ استقلال رایانشی (یعنی برای داشتن حق کنترل روی رایانش +داخلی خودش) بر استفاده از نرم‌افزارهای آزاد پافشاری کند. همهٔ کاربران +شایستهٔ داشتن کنترل روی رایانش خود هستند، ولی دولت در برابر مردم مسئولیت +دارد که روی رایانشی که به نمایندگی از مردم انجام می‌دهد کنترل داشته +باشد. امروزه بیشتر فعالیت‌های دولت وابسته به رایانش است، و داشتن کنترل روی +این فعالیت‌ها وابسته به داشتن کنترل روی رایانش مربوط به آن‌هاست. از دست دادن +این کنترل برای سازمان‌هایی که مأموریتی حیاتی دارند، به امنیت ملی آسیب +می‌زند.

+ +

مهاجرت سازمان‌های دولتی به نرم‌افزار آزاد فایده‌های ثانویه‌ای هم دارد، مانند +صرفه‌جویی اقتصادی و تشویق کسب و کارهای محلی مربوط به پشتیبانی از نرم‌افزار.

+ +

در این نوشته، منظور از «نهادهای دولتی» هر گونه سازمان دولتی در هر سطحی است، +یعنی نهادهای عمومی مانند مدرسه‌ها، پروژه‌های دولتی‌ای که با همکاری بخش خصوصی +انجام می‌شوند، نهادهایی که بخش عمدهٔ بودجهٔ خود را از دولت می‌گیرند مانند +مدرسه‌های نمونهٔ دولتی، و شرکت‌های خصوصی‌ای که دولت کنترل‌شان می‌کند یا به +آن‌ها مجوزها یا مسئولیت‌های ویژه‌ای داده است.

+ +

آموزش

+

مهم‌ترین سیاست در این زمینه مربوط به آموزش است، زیرا آموزش آیندهٔ هر کشوری +را شکل می‌دهد:

+ + + +

دولت و جامعه

+

همچنین سیاست‌های دولت که بر اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث انتخاب نرم‌افزار +تأثیر می‌گذارند نیز بسیار حیاتی هستند:

+ + + +

خودمختاری رایانشی

+

سیاست‌های زیادی روی خودمختاری (استقلال) رایانش یک کشور تأثیر +می‌گذارند. نهادهای دولتی باید کنترل روی رایانش خود را حفظ کنند و آن را به +بخش خصوصی تسلیم نکنند. نکته‌های زیر شامل همهٔ انواع کامپیوترها هستند، از +جمله گوشی‌های هوشمند.

+ + + +

خودمختاری رایانشی ۲

+

خودمختاری (استقلال) و امنیت رایانشی یک کشور شامل کامپیوترهایی هم هست که +کارهای دولتی را انجام می‌دهند. به همین دلیل باید از سرویس به عنوان +جایگزین نرم‌افزار پرهیز کرد، مگر این که سرویس را یک نهاد دولتی در همان +بخش از دولت اجرا کند. سایر شیوه‌هایی که موجب از دست رفتن کنترل دولت بر +رایانش خود می‌شود نیز همین حکم را دارند. بنابراین،

+ + + +

بر توسعهٔ نرم‌افزار تأثیر بگذارید

+

سیاست‌های دولت روی توسعهٔ نرم‌افزارهای آزاد و غیرآزاد تأثیر می‌گذارند:

+ + + +

زباله‌های الکترونیکی

+

آزادی نباید موجب تولید ناموجه زباله‌های الکترونیکی شود:

+ + + +

بی‌طرفی فناورانه

+ +

با راه‌هایی که در این مقاله برشمرده شد، دولت می‌تواند کنترل رایانش خود را به +دست بیاورد و شهروندان، کسب و کارها، و سازمان‌های کشور را نیز برای داشتن +کنترل روی رایانش خود هدایت کند. ولی مخالفت‌هایی با پیشنهادهای این مقاله وجود +دارد، و استدلال آن‌ها این است که این پیشنهادها «بی‌طرفی» دولت در فناوری را +نقض می‌کنند.

+ +

ایدهٔ «بی‌طرفی فناورانه» این است که دولت نباید ترجیح‌های دلبخواهی خود را روی +مسائل مربوط به فناوری تحمیل کند. موجه بودن این ایده قابل بحث است، ولی در هر +حال این موضوع محدود به موضوعاتی است که صرفاً مربوط به فناوری هستند. ولی +نکته‌هایی که در این مقاله برشمرده شده‌اند اهمیت اخلاقی، اجتماعی، و سیاسی +دارند و بنابراین خارج از +محدودهٔ بی‌طرفی فناورانه قرار می‌گیرند. فقط کسانی که آرزو دارند +تا یک کشور را تحت استیلای خود درآورند پیشنهاد می‌کنند که دولت‌ها باید نسبت +به خودمختاری یا آزادی شهروندانشان «بی‌طرف» باشند.

+ +
+ + + ‌
+ + + + + + + + + -- cgit v1.2.3